Open Badges & Diplomavrij leren

Open Badges zijn een mooi middel diplomavrij leren te faciliteren. (term afkomstig van Jef Staes.) “We moeten kunnen kiezen om met onze passie en talenten aan de slag te gaan op een compleet modulaire manier.”

 

Doel: Digitaal (h)erkennen en waarderen van kennis en vaardigheden die binnen en buiten school geleerd worden of zijn. Elke lerende kan zijn persoonlijke levensloop met Open Badges vastleggen en toegankelijk maken voor iedereen, zoals bedrijven en onderwijsinstellingen. Leren en werken zijn hierdoor onlosmakkelijk met elkaar verbonden. Klik hier om de bijbehorende graphic te downloaden met het waarom, hoe en wat van Open Badges.
Als je hier uitleg bij wil dan is deze video van Rick West over microcredentials aan te raden. Ook is er een mooi project in Gent met Open Badges, zie hiervoor deze link.

Wim Pelgrim van Blockchange.eu licht mooi toe wat het verschil is adv Ronalda de voetballer, hij zou een 9 krijgen voor voetbal maar wat zegt nou over hebben? Aan specifieke vaardigheden heb je veel meer. Van DIPLOMA (generiek, links) naar BADGES (specifiek, rechts)

 

Toelichting: Dit gedachtegoed is niet perse hoe Fontys of het Fontys Educatief Centrum kijkt. Dit gedachtegoed is ontwikkeld door Anne Nabuurs, Harm van den Wijngaard en Martijn Derksen. Hoe dit zich verhoudt tot andere graphics (MoNaTISA & MoNa2ISA) zie je hieronder.