27 maart 2024: 𝗘𝗜𝗡𝗗𝗘 𝗢𝗥𝗚𝗔𝗡𝗜𝗦𝗔𝗧𝗜𝗘 𝗚𝗥𝗢𝗧𝗘 𝗦𝗣𝗨𝗟𝗟𝗘𝗡𝗠𝗔𝗥𝗞𝗧. “Helaas moeten we mededelen dat de Grote Spullenmarkt dit jaar niet zal plaatsvinden. (..) Om diverse organisatorische redenen hebben we de beslissing genomen om de Grote Spullenmarkt ook in de toekomst niet meer te organiseren.”
Jaarlijks werd de Grote Spullenmarkt met veel succes georganiseerd. Een begrip in Zeeland en omstreken. Het is de creatie van waarde voor en door de gemeenschap: wat voor de een waardeloos is, is voor de ander waardevol. Hoe werkt het eigenlijk? Mensen zetten spullen aan de straat, deze worden opgehaald en gesorteerd door de buurtschappen. Uiteindelijk is er een dag dat deze spullen verkocht worden, de organisatie werd gedaan door de Smouskes, de lokale carnavalsvereniging, in samenwerking met de buurtschappen. Het resultaat van deze samenwerking kwam ten goede aan deze partijen en dus ook de gemeenschap.
REACTIES Het nieuws werd via Facebook gepubliceerd en er volgden een aantal reacties, een mengeling van nostalgie, dankbaarheid en een vleugje teleurstelling: “Dat gaan we zeker missen”, “Ik heb vanaf kind zijnde heel erg van genoten! Altijd top geregeld, heel gezellig om de strijd aan te gaan met de verschillende buurten wie heeft het meeste heeft opgehaald” Naast deze reacties ook begrip: “Heel begrijpelijk, maar HOE jammer! Was altijd een superleuk weekend, jaren met veel plezier gesorteerd. Voor en door de carnavalsclub en alle Zeelanders!”
VERBINDING & DUURZAAMHEID Het gaf altijd veel verbinding onderling, waar intensief werd samengewerkt om de spullenmarkt te organiseren. Niet alleen voor de organisatie maar ook voor de bezoekers van de markt: “Oh nee!! Dé rommelmarkt van het jaar! Vruuger, samen met mama achter een kraam vanuit buurtschap Nabbegat in de zaal van de Heische Tip, later om te neuzen en bij te buurten met oud dorpsgenoten. Was altijd een soort van reünie.” Dat de gemeenschap in staat was om het waardeloze waardevol te maken getuigt van succesvolle samenwerking en veel gemeenschapszin. Partijen die het alleen niet zouden kunnen organiseren, vinden elkaar in een win-win verband op alle vlakken, sociaal, financieel en zelfs ecologisch. Je zou kunnen zeggen dat dit duurzaamheid of circulair handen ‘avant le lettre’ was.
TOEKOMST Daarmee zou het doek kunnen vallen voor een keigoed idee. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Er zijn nog vele opties om te verkennen, duidelijk lijkt dat de Smouskes de organisatie niet meer oppakken. Mogelijk zou het kleinschaliger kunnen en door twee of drie buurtschappen opgepakt kunnen worden? Die dat alleen voor hun buurt dan organiseren, bijvoorbeeld op het Van Kilsdonkplein. Of dat een andere grote speler het oppakt: Stichting Jeugd Belangen maar misschien staat het te ver van hun doelstelling af. Of de Heemkundekring die meteen bijzondere objecten kan opsporen en als locatie zou kunnen dienen. Natuurlijk is dit keigoede idee ook voor andere dorpen en gemeenschappen interessant en vind het zijn weg zoals ook de Deelhuisjes hun weg vinden naar diverse andere plaatsen.
