Blik op de week 38 – 2021

Deze week weer veel geleerd en inzichten op gedaan, hieronder een aantal die ik wil delen. (Geinspireerd door de overzichten die Martijn Aslander wekelijks maakt.)

  1. Visie, om te delen, nog niet helemaal geland in de organisatie. Wel complimenten. “Visie gaat over hoe je kijkt naar de wereld en wat voor wereld je wilt zien. Voor Tony Chocolonely is dit bijvoorbeeld slaafvrije chocolade, en voor Tesla duurzaam transport. In de wereld die wij willen zien is (techniek)onderwijs dienstbaar aan de ontwikkeling van menselijk potentieel. Kort gezegd: dienstbare educatie is onze visie.
  2. Flowtime met Lotte en Astrid. Leuk om dit te doen met mensen die elkaar niet kennen en elke keer weer is er een interessant gesprek wat er ontstaat. Ik vond het een lekker ontspannen begin van de dag, maar het kan natuurlijk ook op een ander moment.
  3. Masterclass door Rob Houben, gefaciliteerd door de opleiding pedagogiek: product en proces. Rob is teamleider bij Agora Roermond die voorgezet onderwijs helemaal rondom intrinsieke motivatie inrichten. Veel mooie inzichten opgedaan, zoals deze: Niet langer is het OF 1op1 onderwijs (voor elite in middeleeuwen) OF klassikaal (voor massa in industriële tijdperk) maar kunnen we komen tot een optimale combinatie van beide: EN – EN denken.Nog wat mooie uitspraken van Rob:
  • We hadden wel een idee wat we wilden, maar niet wat we aan het doen waren.
  • Recht op je doel af bestaat niet.
  • Uit de buurt blijven bij kampen, je hebt beide nodig, inhoud en proces zijn belangrijk.
  • Groei en ontwikkeling staat natuurlijk centraal.
  • doceren –> doseren.
  • Leren kan niet zonder kennisoverdracht.
  • In balans zijn is heel goed met onbalans om kunnen gaan. Accepteer onbalans.
  • Als je de hele dag met balans bezig bent, wordt je onzeker.
  • Wij zijn slechts passanten. 1. in het onderwijs, 2. stukje begeleiden van lerenden in hun leven.
  • GOOGLE MAGIC ACADEMY: “Creativity is the mindset and habit of approaching things in different ways, with a positive attitude.”
  • Vakman is degene die zijn kennis verborgen houdt en de juiste vragen laat stellen.
  • Mensen zijn genegen iets te presenteren als het af is.
  • Onderwijs moet altijd effectief zijn, maar je leert juist het meest van wat niet effectief is.
  • Organisaties zijn er meestal goed in, mensen in hun posities te houden.
  • Gesprek voeren over waar geen weerstand is.
  • Als je wil veranderen als organisatie, moet iedereen er werk van maken. Ook van management mogen we dan niet verwachten dat ze ‘het weten’.
  • De toekomst kan je niet afkijken.
  • Als je heel lang ’t zelf doet gaat iemand zeggen dat je moet innoveren. Dan word je bang om het anders te doen.
  • ‘Innoveren’ moeten we afschaffen.

4. Workshop ‘persoonlijke video maken’ voor studenten bij een minor. De Zeitgeist trilogie kende studenten niet en dat verbaasde me. Die video’s zijn eigenlijk nog maar heel recent uitgekomen. Ook ‘interreflections‘ had nog nooit iemand van gehoord.