aside Eerst Dienen, Dan Verdienen | MoNaTISA Deel #4 | Blog #35

Deel 1 Transitie van samenleving | Deel 2 opnieuw leren kijken | Deel 3 meer praktisch

Semco’s radicale transformatie was niet eenvoudig en vele medewerkers verlieten dan ook het bedrijf. Bij board meetings zijn altijd twee zetels open voor mensen die willen aansluiten. Zo kan het dat schoonmakers meestemmen tijdens een vergadering. Volgens Ricardo zorgde dat er ook voor dat men eerlijk bleef. Van een autocratisch bedrijf werd Semco een democratisch bedrijf. De gedachte die hier achter ligt is dat men steeds op zoek gaat naar wat is wijsheid. Als we in een democratie (willen) leven, waarom richten we de plaats waar we een groot gedeelte van ons leven doorbrengen dan ook niet op die manier in?

No alt text provided for this image

In Nederland is er nog zo’n voorbeeld van een bedrijf dat meer decentraal is ingericht; buurtzorg. Zelf ken ik het bedrijf niet heel goed maar als je er over nadenkt dan willen we toch allemaal dat het geld in de zorg ook wordt bestaat aan de zorg en minder aan managementlagen en directie? Hoe mooi zou het zijn als management en directie zich zouden afvragen hoe ze zichzelf overbodig kunnen maken? Dat kan alleen als men niet bang is om bijvoorbeeld het inkomen te verliezen, vandaar dat een basisinkomen voor iedereen erg bevrijdend kan werken. Misschien is het een beetje kort door de bocht om veel management en directie aan de kant te schuiven maar het is wel degelijk mogelijk.

Het eerder getoonde lijstje (centraal-decentraal) komt uit het boek ‘De Zeester en de Spin’ wat gaat over de onstuitbare kracht van organisaties zonder leider. In dat boek staan meerdere verhalen over die kracht. Zoals bijvoorbeeld de muziek industrie die het illegaal downloaden van muziek via Napster etc. aan banden wil leggen. De muziekindustrie wint de rechtszaak maar kunnen het downloaden uiteindelijk niet stoppen omdat ze in een peer2peer netwerk, zoals o.a. Kazaa en eMule, iedere individuele gebruiker zouden moeten aanklagen.

De metafoor van de Zeester en de Spin weerspiegelt dit ook krachtig. Wat gebeurt er als je de pootjes van een spin aftrekt? Dan gaat hij kreupel lopen, maar als je zijn hoofd eraf haalt dan is die dood. Maar wat gebeurt er als je een zeester in tweeën splitst? Dan worden dat twee nieuwe zeesterren. Op die manier werkt ook ons lichaam. Ons hoofd zou ontploffen als onze hersenen alle beslissingen zou moeten maken. Alle cellen in ons lichaam zijn zelfsturende organismen die als een geheel functioneren. Deze vergelijking komt uit het boek ‘holacracy‘ wat kan helpen om een decentrale organisatie beter te begrijpen.

Netwerken zoals sociale media werken ook decentraal.

No alt text provided for this image

Een interessante toevoeging aan het holistische perspectief is dat in zo’n netwerk, een decentrale organisatie, elke gebruiker tegelijkertijd een zender en ontvanger is. De impact hiervan op het gebied van marketing is wel merkbaar maar wordt nog niet altijd helemaal begrepen. Traditioneel gezien heeft marketing in het teken gestaan van zoveel mogelijk zenden. In de tijd met een overzichtelijk medialandschap werkte dit erg goed: televisie, radio, kranten en tijdschriften. Doordat iedereen een zender en ontvanger is geworden ben je een roepende in de woestijn als je alleen maar zend.

Daarom stappen veel bedrijven over op een andere strategie; content marketing. In plaats van mensen te bombarderen met uitingen probeer je zo aantrekkelijk te zijn dat mensen naar jou toe komen. Je wordt een magneet. Hiervoor is het belangrijk dat je waardevol bent voor de gebruiker. Dit bepaal je niet zelf maar ligt echt in de handen van de gebruikers. Je gunfactor is hierbij heel belangrijk. Daarnaast wil je ervoor zorgen dat je onderscheidend bent, vooral in een wereld van overvloed van uitingen. Dit kan door bijvoorbeeld heel creatief te zijn. En ook is het belangrijk om sociaal kapitaal op te bouwen, dat wil zeggen een relatie van vertrouwen aan te gaan. Boeken die hierbij erg interessant zijn: ‘Uitverkocht‘ van Jim Stolze en de ‘Contentbijbel‘ van Cor Hospes. Een mooie quote uit het laatste boek die de essentie van contentmarketing weergeeft, vind ik: “Eerst dienen, dan verdienen.”

HOE KAN IK DIENEN? | Na twee maanden revalideren mocht ik in juli 2014 weer naar huis toe. Ik heb zo’n twee weken in het ziekenhuis gelegen en ongeveer een maand interne en intensieve revalidatie gehad. Eenmaal thuis kreeg ik nog 4 keer per week revalidatie op locatie in de buurt. Ik hoopte dat ik in september weer verder kon met mijn opleiding. Ik had het erg naar mijn zin op de opleiding International Media & Entertainment in Breda en stond op het punt om aan het vierde jaar te beginnen. Tijdens de revalidatie werd duidelijk dat ik sowieso het komende jaar niet verder kon met mijn opleiding.

Ondertussen waren vele mensen langs geweest op ‘ziekenbezoek’. Zo ook de eigenaren van de supermarkt waar ik werkte als bijbaan. Zij zaten midden in een transitie naar een nieuwe formule omdat Jumbo de C1000 had gekocht. Zelf heb ik altijd een liefde voor film en televisie gehad en ik had begin dat jaar dan ook een spiegelreflexcamera aangeschaft om zelf een en ander te kunnen maken. Hier had ik nooit tijd voor om dit uit te proberen maar nu wel.

No alt text provided for this image

Toevallig was een goede vriendin 30 geworden en hadden we een verrassing dag voor haar georganiseerd. Dat was een mooie gelegenheid om de camera mee te nemen en te testen. Ik heb die dag prachtige beelden kunnen maken en was dan ook erg tevreden met het filmpje wat ik van die dag had gemaakt. Eigenlijk was het een soort real life video geworden. Mijn voorliefde voor televisie en real life series is aangewakkerd door Oprah Winfrey: behind the scenes en ook Roy Donders: Stylist van het Zuiden.

Door de prachtige beelden voelde ik me ineens in staat om zelf een real life serie te maken. Dus stelde ik voor aan de eigenaren van de supermarkt om het proces Van C1000 Naar Jumbo vast te leggen op beeld. Dit vonden ze een leuk idee vandaar dat ik dan ook enkele real life shows ging analyseren om te kijken hoe het is gemaakt. Ik filmde een eerste aflevering en maakte een pilot, zoals ik ook geleerd had op mijn opleiding. Uiteindelijk waren er in oktober 8 video’s waarin het hele proces, inclusief de opening van de nieuwe winkel, online te volgen was via YouTube. Vertel een verhaal, bouw een band op: de kern van contentmarketing.

Tot zover deel #4 van deze reeks, voor een tipje van de sluier van wat er in het vervolg aan bod komt zie www.monatisa.nl