Integreren en samensmelten | MoNaTISA Deel #5 | Blog #36

Deel 1 Transitie van samenleving | Deel 2 opnieuw leren kijken | Deel 3 meer praktisch | Deel 4 Eerst dienen

Beide boeken over contentmarketing die ik eerder noemde (Uitverkocht en Contentbijbel) zijn pas uitgekomen nadat ik begonnen was met de online video serie. Ze bieden wel een mooi handvat om hierop te reflecteren. Zo haalde ik er de volgende kernvragen uit. Is de videoserie betekenisvol en onderscheidend voor potentiële klanten? Hier kan je natuurlijk over discussiëren maar ik denk wel dat het betekenisvol is als het om jouw woonplaats gaat, vooral een dorp zoals waar ik woon. Is het dan ook onderscheidend? Tegenwoordig waarschijnlijk niet echt maar in 2014 wel in mijn ogen. Daarnaast word er een basis gelegd om sociaal kapitaal op te bouwen en de ondernemers als mens te leren kennen.

Dit project vond ik vooral leuk om te doen en ik kon een beetje aanklooien, er hing geen cijfer of beoordeling vanaf. Ook verbaasde ik me erover hoe eenvoudig het was geweest om dit te realiseren. Het enige wat ik nodig had waren vaardigheden, enkele materialen en vooral tijd. Daarbij wil ik even aanstippen dat geld in deze eigenlijk geen rol speelde. Eigenlijk heeft iedereen tegenwoordig de mogelijkheid om ook zo’n project uit te voeren.

Door de komst van de smartphone is dat nog makkelijker geworden. De consument is daarmee ook een producent geworden. Dit is weer een toevoeging aan het holistische perspectief zoals ook yin en yang. Iedere gebruiker is tegelijkertijd een maker: een prosument. Bovendien is de smartphone ook zo’n geheel, waar je scherm tegelijkertijd je toetsenbord is geworden. Waar je vroeger tientallen verschillende apparaten en producten kocht, denk aan een videocamera, agenda, radio, rekenmachine, waterpas en ga zo maar door. Deze zijn nu geïntegreerd in één apparaat die in je broekzak past.

Als je in 1956 5mb(megabyte) wilde kopen dan was dat erg duur, zo’n $120.000. Aangepast naar inflatie zou dat zo’n $1,103,838. Tevens was het zo groot en zwaar als een paar koelkasten; niet gemakkelijk te vervoeren. In 2005 waren er SD kaartjes van 128mb die ongeveer 100 euro kosten. In 2018 kon je microSD kaart kopen met een capaciteit van 128gb (gigabyte(!)) voor nog geen 100 euro. Van duur en groot is computer geheugen klein en goedkoop geworden. Dit houdt ook verband Murhpy’s law die stelt dat de snelheid van computer chips elke 2 jaar verdubbelen.

Dat betekent dat het hier gaat om exponentiële stappen. Eigenlijk zoals ook de cellen van ons lichaam steeds verdubbelen na de conceptie. Laten we eens 10 exponentiële sprongen zetten; 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512. In ons lichaam gaat dit niet eeuwig door, uiteindelijk stoppen we met groeien. De techniek lijkt voorlopig nog niet te gaan stoppen. Ray Kurzweil schat dat in 2023 een $1000 dollar computer even krachtig zal zijn als de rekenkracht van onze hersenen.  In 2050 is zijn schatting dat een $1000 computer even krachtig is als alle hersenen van de mensheid samen. Dat is nogal eens rekenkracht!

Dat zal ons in staat stellen om dingen te doen die we nooit voor mogelijk hadden gehouden. Momenteel zijn de 3D printers nog niet erg eenvoudig te gebruiken en daarnaast is de kwaliteit van geprinte object ook niet subliem. Maar stel je voor dat die techniek zich razendsnel verbeterd en dat we manier vinden om ons plastic afval om te smelten tot grondstoffen voor zo’n printer. Dan kan je op elk gewenst moment, elk gewenst object printen. Wil je een Ferrari of Tesla? Dan kan je die gewoon zelf printen. Alles wat ooit exclusief was komt nu binnen handbereik voor de gewone man of vrouw.

 

Nog zo’n technische ontwikkeling is kunstmatige intelligentie. Je kan dan een vraagstuk aan de computer voorleggen die gaat alle mogelijkheden verkennen en berekenen om met de meest optimale oplossing te komen. De foto hierboven is een voorbeeld van een samensmelting van 3d printen en Kunstmatige intelligentie. Een koppelstuk dat minder materiaal gebruikt en sterker is.  Kanttekening hierbij is dat techniek altijd een middel blijft wat ons kan helpen een bepaald doel te bereiken. De vraag daarbij is welke doelen we onszelf en de samenleving stellen?

Tot zover deel #5 van deze reeks, voor een tipje van de sluier van wat er in het vervolg aan bod komt zie www.monatisa.nl