Behoud ‘ouderwets’ onderwijs want nieuw is altijd slecht | Satire

– Dit artikel is ook op LinkedIn gepubliceerd Vernieuwing begin er maar niet aan want het is veel te ingewikkeld en te moeilijk. Sowieso moet het eerst bewezen zijn, anders zijn we aan het luchtfietsen. En dat is het laatste wat we willen, stel je voor dat iemand op het idee komt dat mensen zouden kunnen vliegen.

De noodklok over het afnemende taal- en rekenniveau van alle leerlingen is geluid. Wat moeten doen? Nog meer van wat we al deden want meer is altijd beter, toch? Ouders hebben zoveel te kiezen, ze worden er gek van. Laten we alles dus vooral houden zoals het nu is, bij te gekke ouders is niemand gebaat. Hieronder een aantal dingen die we dan vooral ook in stand moeten houden.

1. Klassikaal onderwijs

Een klas is perfect, een leerkracht met tientallen leerlingen werkt altijd optimaal. We hebben ook niet echt andere opties dan het klassikaal aanbieden van onderwijs. Gepersonaliseerd onderwijs is een logische gedachte maar realistisch gezien bijna niet te doen. Laten we deze gedachte dan ook niet verder onderzoeken.

2. Volledig gestandaardiseerd aanbod

Als iedereen hetzelfde aanbod volgt op een gemiddeld tempo is dat het makkelijkste voor de leraar en een school. Vandaar dat een volledig gestandaardiseerd aanbod zo geniaal is. De leerling volgt wel, die weet toch niet wat die wil. Conclusie; niet aan gaan zitten rommelen.

3. Alleen de docent is bevoegd om te beslissen en te bepalen

Leerlingen kunnen geen beslissingen maken en verdienen door school een toegangsbewijs voor de samenleving. De enige die hierover kan beslissen is een bevoegde docent die daarvoor heeft geploeterd. Hij/zij heeft zich kundig laten vormen hiervoor. Het is een ridicuul idee dat een mens zelf beslissingen zou kunnen maken zonder bevoegdheid of stel je voor dat ouders of anderen zich er tegenaan gaan bemoeien.

4. Opleiden tot arbeider is doel van het onderwijs

In het primair onderwijs worden kinderen gedrild om door te stromen naar een middelbare school. Vanuit daar moeten zij een gedisciplineerde arbeider worden. Creativiteit en ondernemerschap horen daar niet bij. Mochten leerlingen dit soort gedrag vertonen dan moet dit afgeleerd worden.

5. Een leerling leert op school, nergens anders

Mocht een kind ergens anders iets leren dan moet dat verboden worden. Alleen op school kan echt geleerd worden, daarbuiten is de grote boze wereld waar nep nieuws en alternatieve feiten hoogtij vieren.

Het huidige onderwijs is ontzettend effectief en doet precies wat we nodig hebben: gestandaardiseerde, gedisciplineerde arbeiders opleiden die tijdens schooltijd (nooit en nergens anders) hun toegangsbewijs tot de samenleving verdienen.

Maar wat is wijsheid, ik ben ook maar een mens die van nature verandering liever mijdt dan omarmt. Of misschien… kan het toch anders?

ps. ‘nieuw is altijd slecht’ vind ik een mooie uitspraak van The Croods, kijktip!